Transavia heeft zich opnieuw gepositioneerd. De visuele identiteit die deze positie onderstreept is ontwikkeld door Studio Dumbar. De uitwerking van de verschillende dragers wordt uitgevoerd door verschillende creatieve bureaus van Transavia.
Afdeling Marketing Communicatie van Transavia had in toenemende mate behoefte aan een online huisstijlkennis- en -middelenbron die voorziet in 80% van de huisstijlvragen van externen en medewerkers.
De ontwikkelaar voor deze portal was snel gevonden: Bynder. Tevens leverancier van de brand portal van KLM. Mij werd gevraagd het project op te starten. Mooi merk, mooie klus. Dus aan de slag!
Om verwachtingen te managen onmiddelijk een projectplanning gemaakt. Dit gaf meteen inzicht in de noodzakelijke werkzaamheden en de afhankelijkheden tussen de verschillende project sprints.
Met de portal van KLM als uitgangspunt en na contact met de 12 creatieve bureaus schetste ik de mogelijke indeling van de portal. Een indeling die heus nog wel een paar keer zou wijzigen. Maar wel voldoende basis was voor de designer van de portal.
Belangrijkste module binnen de portal is de DAM. De Digital Assets Module waarin de rechtenvrije afbeeldingen, logobestanden, artwork, tekst-, video- en audiobestanden worden opgeslagen. Eventueel per gebruikersgroep gedifferentieerd. De grootste kracht van de DAM is de taxonomie (categorisering, tagging en relationele filters). Want een gebruiker moet niet zoeken, hij moet vinden. Anders is het gewoon weer een grote online ‘bak’ met bestanden. Samen met Bynder heb ik dit belang door middel van voorbeelden en argumenten onderstreept aan het team. En er een voorstel voor gemaakt.
Planning: check. Design-instructie: check. Scope: check. Overdrachtsdocument: check
Dat was het moment om het stokje weer over te dragen aan Studio Dumbar die deze kickstart ongetwijfeld tot een mooie en vooral functioneel goede brand portal kan brengen.
Succes!