De grootste huisstijltransitie die Nederland ooit heeft gekend: ruim 200 ministeries en onderliggende uitvoeringsorganisaties met íeder een eigen logo terugbrengen naar één logo. En ik heb daar aan mee mogen werken in een tal van onderzoeks- en implementatietrajecten. Onder andere kleurstandaardisering. Daar kwam mijn grafische achtergrond weer eens van pas.
In opdracht van projectteam Eén Logo (Ministerie van Algemene Zaken) en in zeer nauwe samenwerking met het creatieve team van Studio Dumbar heb ik een uitgebreid kleuronderzoek uitgevoerd. Uitgangspunt waren de 5 corporate en 16 secundaire huisstijl kleuren die in PMS gedefinieerd waren. Het doel was deze kleuren in alle mogelijke technieken te reproduceren: fullcolour drukwerk én digitaal printwerk op verschillende papiersoorten, folie van verschillende leveranciers tbv belettering, vlaggendoek, autolak van de 2 grootste fabrikanten, etc. Totaal bijna 300 kleurresultaten.
Na verschillende aanpassingen van de recepturen zijn we tot een standaardisatie gekomen welke ik heb vastgelegd in de rijksbrede ‘kleurenbijbel’. In dit in zeer beperkte oplage geproduceerd naslagwerk zitten ook colourswatches die bij latere kleurafstemming gebruikt kunnen worden.